top of page

מוסיקה קלאסית

המגמה למוסיקה קלאסית היא הוותיקה מבין מגמות האומנות של בית הספר. במשך שישים שנות קיומו של המוסד צוות המגמה מקדם ומטפח בני נוער שבחרו להקדיש את זמנם ומרצם לעולם המוסיקה הקלאסית, אם בשירה, בנגינה, קומפוזיציה וניצוח. המגמה פועלת על פי תכנית ייחודית ומקנה לתלמידיה את האפשרות להעמיק בלימודים מוסיקליים תאורטיים, ולהתנסות בפעילות מעשית מגוונת.

משה אהרונוב סרוק
 

מורה, מחנך וויולן. היה חבר אנסמבל מיתר למעלה מעשור. במסגרת פעילותו המוסיקלית עבד והקליט עם אינספור מלחינים ידועי שם וניגן באולמות ופסטיבלים מרכזיים באירופה וארה״ב.

משה אהרונוב ראש מגמת מוסיקה קלאסית

ראש המגמה

הלימודים המעשיים

בתחום המעשי בית הספר מציע לתלמידים, בהתאם לתחום ההתמחות שלהם,  את האפשרות להשתתף בחזרות של התזמורת הסימפונית והמקהלה, ובסדנאות כמו: הרכבי מולטי פיאנו, סדנת אופרה, אנסמבל חלילים ועוד. התזמורת והמקהלה מקיימים מדי שנה סדרת קונצרטים פומביים.
במהלך השבוע אנחנו מפנים לתלמידים את שעות אחר-הצהריים כדי לאפשר להם זמן לאימון אישי, שיעורי נגינה והשתתפות בגופים שונים, כמו תזמורות נוער, פעילות קונסרבטוריונים או שירה במקהלות. בנוסף, התלמידים זוכים לשיעור יוגה שבועי.

זובין מהטה מנצח על התזמורת בהיכל התרבות

הלימודים התאורטיים 

לימודי המגמה כוללים שיעורי פיתוח שמיעה, הרמוניה, ספרות המוסיקה ותולדות המוסיקה.
כל תלמידי המגמה משלימים לימודים תאורטיים ומעשיים בהיקף של 5 יחידות לימוד במקצוע "מוסיקה" וניתנת להם גם האפשרות לגשת לבחינת בגרות בנגינה, שירה, קומפוזיציה וניצוח (רסיטל בגרות) בהיקף זהה.

המקהלה הקלאסית של תלמה ילין

10 יח׳ לימוד

מסלולים

וכיתות

מסלולי לימוד ייחודיים למגמת מוסיקה קלאסית

כיתת המחוננים

בתלמה ילין פועלת כיתת ה״מחוננים במוסיקה״ הראשונה והיחידה בישראל. הכיתה הוקמה ומפוקחת ע״י האגף למחוננים ומצטיינים הארצי של משרד החינוך. לכיתה מסלול לימודים יחודי שבו התלמידים זוכים להתאמות נרחבות על פי נהלי הפיקוח על החינוך המוסיקלי. גם תלמידים שלא משתייכים לתכנית המחוננים במוסיקה לומדים בכיתת אם אחת ביחד (שכבות י׳-יב׳), על מנת להענות לצרכים היחודיים שלהם בבית הספר.
כל תלמידי המגמה המצטרפים בכיתה ט׳, מתערבבים בשנתם הראשונה בבית הספר בכיתות האם הכלליות ובמעבר לכיתה י׳ מכונסים לכיתת המחוננים במוסיקה או לכיתת המוסיקה הרגילה.

לימודים אקדמיים

לתלמידים מצטיינים במיוחד נפתח מסלול של לימודים אקדמיים, בשיתוף עם בית הספר ע״ש בוכמן-מהטה. זהו מסלול ייחודי לבית הספר, שבמסגרתו אותן תלמידות ותלמידים זוכים להתחיל את לימודיהם לתואר הראשון במוסיקה כבר בכיתה יא׳. במהלך השנתיים של יא-יב, הם מספיקים לסיים את לימודי הליבה התיאורטיים במוסד האקדמי ולזכות בהמרה לבגרות במוסיקה בהיקף של 5 יח״ל, כלומר מקבלים גם ציון בגרות וגם קרדיט אקדמי.




 

מסלול קומפוזיציה

במגמה פועלים שני מסלולים יעודיים לתלמידים המעוניינים לרכוש כלים בתחום הקומפוזיציה או הניצוח, על מנת לספק להם מענה וכלים מקצועיים בכדי שיוכלו להתפתח לכדי מוזיקאים מקצועיים, שאינם בתחום הביצוע הכלי או הקולי.
מסלולים אלו פועלים כחלק אינטגרלי ממגמת המוזיקה הקלאסית, כאשר התלמידים זוכים לשיעורים תאורטיים מיוחדים ול״זמן במה״ בחזרות עם הנגנים והזמרים על יצירות חדשות ובניצוח על התזמורת הסימפונית.
לימודי ניצוח מתאפשרים מכיתה י׳ בלבד.




 

שיתופי פעולה

המגמה למוסיקה פועלת בקשר הדוק ובשיתוף פעולה מלא עם מוסדות מוסיקליים מובילים: ביה"ס למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת ת"א, עמותת ״קרן רונן״ המרכז למוסיקה "משכנות שאננים" ירושלים, התזמורת הפילהרמונית הצעירה, בית ספר לאומנויות - תל אביב קמפוס אריסון וקונסרבטוריונים בכל רחבי הארץ.

התזמורת של תלמה ילין
RONENFred.webp

גלעד הראל
מדריך הרכב קלרינטים
תומר יריב 
מדריך הרכב כלי הקשה
גדעון ברטלר
מדריך הרכב גיטרות
אביעד שטייר
מדריך כיתת קונטינואו
עדה רגימוב
מדריכת הרכב נבלים
פרופ׳ הלל צרי
מנצח ומדריך תזמורת מיתרים
לנה חנקין
מפיקת המגמה

המנצחים

ישי שטקלר
מנצח המקהלה וראש כיתת הזמרה
דודי סופר
מנצח התזמורת וראש כיתת הניצוח
 

צוות המגמה

המורים

משה אהרונוב סרוק
ספרות המוסיקה, תולדות המוסיקה
ד״ר טל זילבר
פיתוח שמיעה והרמוניה
איוואנה קיש
תאוריה, הרמוניה, פיתוח שמיעה, ראש כיתת קומפוזיציה.
גניה שפירו

תאוריה, הרמוניה, פיתוח שמיעה
ד״ר דן שגיב
ספרות המוסיקה, תולדות המוסיקה
נמרוד מאירי הפטל

מדריך הרכבי מולטי פיאנו
אלון קריב
מדריך הרכבי מולטי פיאנו 

הדס פארן
מורה ליוגה ומדריכת קול לזמרים ומקהלה
פרופ׳ יוסי ארנהיים
מדריך אנסמבל חלילים

CLASSICAL GALLERY

תנאי קבלה

המגמה מקבלת לשורותיה נגנים ונגניות בכלי קשת, פסנתר ופריטה בעלי נסיון של 5 שנות לימוד הכלי לפחות. כלי נשיפה מעץ וממתכת, כלי הקשה בעלי נסיון של 3 שנות לימוד הכלי לפחות,
זמרים וזמרות בעלי נסיון של 2 שנות לימוד לפחות.
*לכל הבחינות המעשיות, נגינה או שירה יש להגיע עם פסנתרן מלווה. אין להשתמש בפלייבקים או להגיע ללא ליווי.

ניתן להצטרף למגמה בשני מסלולים- הכיתה הקלאסית או כיתת המחוננים במוסיקה
לפניכם שלבי הקבלה בכל אחד מהמסלולים:

במידה ועברת בהצלחה את בחינות האיתור של אגף מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך בשנים קודמות.  
במידה וברצונך להבחן בעתיד לאגף המחוננים, עלייך כעת לגשת לבחינות במתכונת של ה״כיתה הקלאסית״

 

שלב ראשון - השמעה

01

בחינה בנגינה:

  • במידה ואותרת ועברת בהצלחה את הבחינות של אגף למחוננים אנו נזמין אותך להשמעה.
    בהשמעה יש לנגן שתי יצירות (פרק מתוך יצירה רב פרקית נחשב ליצירה) מתקופות שונות ובסגנונות שונים. על אחת היצירות להיות יצירה טכנית.

  • במידה וברצונך להבחן בבחינות האיתור של האגף למחוננים בפברואר 2024, תתקיים בחינה אחת בלבד כאשר צוות בית הספר ינכח בבחינת משרד החינוך כמשקיף.

בחינה בשירה:

  • במידה ואותרת ועברת בהצלחה את הבחינות של אגף למחוננים אנו נזמין אותך להשמעה.
    בהשמעה יש לבצע שלוש יצירות מתקופות שונות, בסגנונות שונים ובשפות שונות. על אחת היצירות להיות בשפה העברית.

  • במידה וברצונך להבחן בבחינות האיתור של האגף למחוננים בפברואר 2024 תתקיים בחינה אחת בלבד, כאשר צוות בית הספר ינכח בבחינת משרד החינוך כמשקיף.

שלב שני - תאוריה ופיתוח שמיעה

02

במידה ועברת את השלב הראשון אנו נשלח זימון לבחינות של השלב השני בתאריך נוסף, בחינת ידע בתיאוריה ובפיתוח שמיעה בעל פה
 

  • לדוגמה: חזרה על תבניות צלילים, פרוק מרווחים ואקורדים בשירה, פענוח תבניות מקצב, שירה מן הדף ברמה של חוברת אוקספורד 1.

  • הבחינה נועדה לבחון פוטנציאל שלך והיא מספקת היכרות ברורה יותר עם היכולות שלך.

שלב שלישי - ראיון

03

ראיון עם נציג ההנהלה, רק לאחריו יוחלט אם התקבלתם סופית לתלמה ילין

לימודי קומפוזיציה או ניצוח - אפשר לשלב לפי הדרישות הבאות:

  • יש להתקבל סופית לאחת מכיתות המגמה בנגינה או שירה

  • מבחן תאורטי מורחב בכתב - נבקש לראות ידע תאורטי מוקדם כגון זיהוי ובנייה של מרווחים ואקורדים, הבנה בהרמוניה ועוד.

  • ראיון היכרות עם ראשי התכנית, הגברת איוואנה קיש בקומפוזיציה או מר דוד סופר בניצוח ועם ראש המגמה.

    בראיון למסלול קומפוזיציה יש להציג תיק עבודות ולספר על תהליך היצירה של עבודה מרכזית אחת.

מידע נוסף על המגמות של תלמה